Olen puhunut usein suomalaisten negatiivisuudesta ja siitä millainen voimavara negatiivisuus parhaimmillaan voi olla.
Suomalaisia monin verroin negatiivisempi väki on Pataanien vuoristolaisheimo. Pataanien perinteinen käsitys on, että pataani ei voi ystävystyä toisen pataanin kanssa. Pataani voi joskus saada ystävän, mutta sen on oltava ulkomaalainen. (Lähde väitteelle: Åsne Seierstadin Kabulin kirjakauppias Katso myös wikipedian artikkeli pataanien kunnian kulttuurista Pashtunwalista.)
Pataanien yhteisöllisyys ei siis ilmeisestikään perustu luottamukseen vaan jollain tavalla yhteisöllisyys on muurattu negatiivisuuden laastilla. Pataani-yhteisöt ovat negatiivsuudestaan huolimatta - tai todennäköisesti sen takia - tietyin mittapuin maailman vahvimpia yhteisöjä.
Pataanit ovat ajaneet maasta Aleksanteri Suuren, Tshingis-kaanin, Brittiläisen imperiumin ja Neuvostoliiton Afghanistaniin lähettämät maahantunkeutujat. Kun luin tänään HS:stä Olli Kivisen yliötä, vahvistui käsitykseni siitä että pataanit tekevät sen taas. Naton taistelutahto heikkenee: Ranskassa enemmistö vaatii joukkojen vetämistä Afghanistanista, koska kymmenen ranskalaista sotilasta on kaatunut.
Koska pataanien yhteisöllisyys ei perustu luottamukseen, ystävyyteen ja naapurien auttamiseen vaan ilmeisesti silkkaan negatiivisuuten, pataanit eivät "vapauden" saavutettuaan ala rakentaa hyvinvointiyhteiskuntaa, neuvolajärjestelmää ja kirjastoja. Päinvastoin. Heidän ihanneyhteiskunnassaan naiset eivät pääse edes yksityislääkärille tai yksityiskouluun. Kansallismuseoita ei tarvita vaan
kulttuurimuistomerkit räjäytetään. Kirjastoja ei tarvita vaan kirjat poltetaan.
Aika veijareita. Heistä ei voi olla pitämättä ainakin pikkuisen.
maanantai 22. syyskuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
4 kommenttia:
Pakko sanoa: En pidä pataaneista. Ottaisitko sinä pataan pataaneilta?
---
Aamulehden julkinen rahoitus puntariin?
Ymmärtääkseni Aamulehti saa kuljetustukea lehdenjakoonsa - Olenko väärässä? Tuskin?
Julkisin varoin edes osittain toimivan on annettava kaikille samat lähtöruudut aivan kuten urheilussa samalta viivalta lähtö.
Kunnallisvaaliehdokkaiden tasapuolinen julkisuus ei toimi Aamulehden ylläpitäjillä
Tiistaina 23.9.2008 arvon lehtineekereille ymv:lle pullaansa tukehtuville:) "rasisti, rasisti!"-tahoille
Vilkaise tuonne "Aamulehden vaalikäräjät sensuuriblogiin" jolla olen jo aiemminkin kommentoinut - Osannet?
Klikkaamalla sitä ... niin näet kuva ymv tunnelmia sieltä.
Tamperelaisen kunnallisvaaliehdokas Seppo Lehdon vaalikonevastaukset vihdoinkin mtv3:n vaalikoneella ( sunnuntaina klo 11-12 välillä jätetty tiistaiaamupäivällä nähtävissä)
Vrt omiin mielipiteisiisi
http://kone6.zef.fi/kunnallisvaalikone/tulokset/9349/
Vrt allaolevaan jonne laitoin samaan aikaan ko. kommentit
http://ymparileikkaukset-estettava.blogspot.com
Pientä sensuuria mm. Aamulehdenblogien vaaliehdokkuuteni yhdenvertainen esittely ja teemojeni sensurointi estämällä pääsy ko. tietoja jättämään Aamulehden verkkosivuille jätetty pois
Tampere tunnetuksi sananvapaudestaan Aamulehdenblogien ylläpidon Bobrikov-, Ohrana-, KGB-toimin?
No moro moro terveiset kuitenkin Jorma Pokkiselle, Matti Apuselle, Seppo Rothille ja Matti Mörttiselle ;)
Ystävällisesti Seppo Lehto kunnallisvaaliehdokas oma lista
http://kunnallisvaaliehdokas.blogspot.com Tampere
Kabulin kirjakauppias on fiktiivinen, nähtävästi ideologisesti värittynyt kirja, ja sen kertomuksiin ei voi luottaa. Afganistanissa noudatetaan samaa periaatetta kuin monissa muissakin islamilaisissa maissa; siteet ja ystävyyssuhteet ovat voimakkaita oman heimon ja etnisen ryhmän sisällä, mutta näiden ryhmien ulkopuolisiin suhtautuminen vaihtelee usein (ei aina) välillä epäluuloisuus - vihamielisyys.
Siteet ovat varmasti vahvat.
Mutta se ei tarkoita että siteet ovat positiivisuudella muuratut. Yhteisöllisyys voi perustua siihen, että naapureita autetaan osallistumalla taloisiin, vahtimalla naapurien lapsia yms.
Mutta paljon vahvemmat siteet syntyvät käsittääkseni negatiivisuuden kautta: naaapureita kyllä autetaan, mutta heihin kohdisteta myös kaikenlaista kyräilyä, vertaisrangaistuksia yms. Rituaalit joilla mies liitetään yhteisöön - tai yhtä hyvin nainen - ovat tuskallisia, absurdeja ja nöyryyttäviä. Yhteisöä ei koeta lämpimänä äidin sylinä, vaan äärimmäisessä tapauksessa jopa raskaana painolastina. Kuitenkin yhteisön arvot on sisäistetty.
Yhteisöjä on monenlaisia - sukusiteisiin perustuvia, vastavuoroiseen auttamiseen perustuvia, arvojen sisäistämiseen perustuvia, ulkoryhmän demonisointiin perustuvia, lasten nujertamiseen perustuvia. Kaikissa yhteisöissä on varmaan monia elementtejä, joilla yhteisöllisyys on muurattu, mutta painotukset vaihtelevat.
Pidän aivan mahdollisena Kabulin kirjakauppiaassa esitettyä mallia.
Satakunnassa ja Lounais-Suomessa yhteisöllisyys perustuu käsittääkseni suurelta osalta negatiivisiin motiiveihin.
Pataanit ovat ainakin Scott Atranin mukaan varsin vieraanvaraisia. Tähän osittain perustuu se, ettei amerikkalaiset isolla rahallakaan saa pataaneita luovuttamaan al-Qaidan johtajia, jotka asustelevat pataanialueilla Pakistanissa.
Pataani ei petä viertaitaan.
Lähetä kommentti