tag:blogger.com,1999:blog-3225345006446222309.post7298880122187575798..comments2012-05-22T03:22:34.171-07:00Comments on Asabiyah: Koulusurmat sittenkin yhteisöllistä väkivaltaa ?Jukka Aakulahttp://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-3225345006446222309.post-57908623984322522332008-09-27T00:34:00.000-07:002008-09-27T00:34:00.000-07:00Tarkennan hiukan kommenttiani:Jukalle: Näen asian ...Tarkennan hiukan kommenttiani:<BR/><BR/>Jukalle: Näen asian niin, että todellinen yhteisö on sellainen, jossa reaalimaailman yhteisö ja sen suhdeverkostot ovat niin tärkeitä, että yhteisön jäsen pitää niitä tärkeämpinä kuin itseään.<BR/><BR/>3 ja 4 eivät ole todellisia yhteisöitä, vaan jonkin asian ympärille syntyneitä vaihtelevan reaalisia koalitioita.<BR/><BR/>Jos haluaa käyttää 3:sta ja 4:sta nimeä yhteisö, vähin mitä voi tehdä on liittää niihin etuliite LÖYHÄ yhteisö.Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3225345006446222309.post-32541553999307317642008-09-26T06:35:00.000-07:002008-09-26T06:35:00.000-07:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3225345006446222309.post-44333004267540371772008-09-26T04:57:00.000-07:002008-09-26T04:57:00.000-07:00Etkö voisi ajatella niin että on olemassa monentas...Etkö voisi ajatella niin että on olemassa monentasoisia yhteisöjä:<BR/><BR/>1. Tiukka sukulaisuuteen perustuva yhteisö, jossa on jopa serkusavioliittoja.<BR/><BR/>2. Tiukka vahvaan altruistiseen rangaistukseen perustuva yhteisö, jolla on suuri joukko omia normeja jotka voivat olla hyvin vaativia.<BR/><BR/>3. Löyhempi toisten auttamiseen perustuva yhteisö, jolla ei ole omia normeja vaan yhteiskunnan yleiset normit pätevät.<BR/><BR/>4. Löyhä virtuaalinen yhteisö, joka kuitenkin voi muuttua realiyhteisöksi esimerkiksi sitä kautta että ulkomaailma alkaa demonisoida ja sanktioida ryhmän jäseniä.<BR/><BR/>Haluat laittaa nyt tuon neljännen ryhmän lainausmerkkeihin.<BR/><BR/>Mitä akattelet ryhmistä 1, 2 ja 3. Mikä on niitten merkitys ? Tietysti on olemassa myös mahdollinen esimerkiksi 1+2.Jukka Aakulahttps://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3225345006446222309.post-76346290683123663472008-09-26T04:09:00.000-07:002008-09-26T04:09:00.000-07:00Jukka: "2. Yhteisöllinen selitys. Ihmisvihaajat tm...Jukka: "2. Yhteisöllinen selitys. Ihmisvihaajat tms. muodostavat omia yhteisöjään joissa toimivat normaalit yhteisöllisyyden lainalaisuudet. Internet on omiaan tällaisten yhteisöjen kasvualustaksi."<BR/><BR/>* Poikkean tuosta näkemyksestä siksi, että internet-yhteisöt eivät noudata oikeiden yhteisöjen lainalaisuuksia tai noudattavat niitä vajavaisesti, esim:<BR/><BR/>- Internetin vastavuoroisuus on enintään symbolista, ja sen rehellisyys ei tule testatuksi.<BR/><BR/>- Internetin ihmissuhteet ovat symbolisia, ja niiden konvertoiminen internetistä reaalimaailmaan vaatii erillistä työtä (Samantyyppistä jota tehdään reaalimaailman suhteiden luomisessa).<BR/><BR/>- Internetin sosiaalinen paine ei materialisoidu niin tehokkaasti kuin reaalimaailmassa, joka jättää internetyhteisöjen jäsenet de facto individualismia muistuttavaan tilaan.<BR/><BR/>- Internet"yhteisöjen" jäsenillä ei ole todellisia velvollisuuksia ja vastuita yhteisöä kohtaan.<BR/><BR/>- Internet"yhteisöjen" auktoriteettien valta on selvästi vähäisempää ja kapea-alaisempaa kuin todellisten yhteisöjen auktoriteettien valta.<BR/><BR/>- Internet"yhteisöt" eivät joudu kohtaamaan reaalimaailman taloudellista, sosiaalista, yhteisöllistä, teknistä jne. kilpailua kuin enintään vähäisessä määrin. Virtuaalisessa maailmassa on paljon vähemmän rajoittavia tekijöitä (Limiting factors)<BR/><BR/>- Internet"yhteisöjen" jäsenyys on löyhää. Vaikka jotkut kuuluisivat niihin sitkeästikin, heillekin on kuitenkin milloin tahansa helppoa pudottautua pois.<BR/><BR/>- Internet"yhteisöjen" taloudelliset, ryhmäevolutiiviset, sosiaaliset jne. hyödyt ovat paljon vähäisempiä kuin todellisten yhteisöjen.<BR/><BR/>- Internet"yhteisöissä" normaalielämän suhteita vahvistavat tekijät, kuten similarity theory, eivät toteudu.<BR/><BR/>- Internet"yhteisöjen" sanktiomahdollisuudet ovat rajoitettuja.<BR/><BR/>jne.Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3225345006446222309.post-55643595708562218882008-09-25T12:25:00.000-07:002008-09-25T12:25:00.000-07:00Kyllä nuorten tekemisen halu pitäisi kanavoida joh...Kyllä nuorten tekemisen halu pitäisi kanavoida johonkin hyödyllisempään kuin toisten suomalaisten tappaminen. :)reinohttps://www.blogger.com/profile/09956765403359628853noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3225345006446222309.post-46711563109140381762008-09-25T06:37:00.000-07:002008-09-25T06:37:00.000-07:00"Saari oli yhteisöllinen terroristi" kirjoittaa Uu...<A HREF="http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/36031-saari-oli-yhteisollinen-terroristi" REL="nofollow">"Saari oli yhteisöllinen terroristi"</A> kirjoittaa Uusi Suomikin lainaten siis Anja Snellmannia.Jukka Aakulahttps://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3225345006446222309.post-61058496489731291552008-09-25T05:10:00.000-07:002008-09-25T05:10:00.000-07:00Neljäs selitys:4. Saari oli paskiainen - selittely...Neljäs selitys:<BR/><BR/>4. Saari oli paskiainen - selittely on turhaa koska se auttamatta siirtää vastuuta yhteiskunnalle.Jukka Aakulahttps://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3225345006446222309.post-76067539562533748662008-09-25T05:07:00.000-07:002008-09-25T05:07:00.000-07:00On siis esitetty kolme teoriaa:1. Psykologinen sel...On siis esitetty kolme teoriaa:<BR/><BR/>1. Psykologinen selitys: Saarella on ollut vaikeaa ja hän on ajautunut pahaksi. <BR/><BR/>Looginen johtopäätös: Terapiaa ja nuorten pahoinvoinnin hoitoa on lisättävä, jotta jatkossa vältytään tällaiselta.<BR/><BR/>2. Yhteisöllinen selitys. Ihmisvihaajat tms. muodostavat omia yhteisöjään joissa toimivat normaalit yhteisöllisyyden lainalaisuudet. Internet on omiaan tällaisten yhteisöjen kasvualustaksi.<BR/><BR/>Looginen johtopäätös: Internetin yhteisöjä on tarkkailtava.<BR/><BR/>3. Syrjäytyminen yhteisöstä. Saari on syrjäytynyt ihmisyhteisön ulkopuolelle tavalla tai toisella ja muuttunut hiljalleen pahaksi. <BR/><BR/>Looginen johtopäätös: Yhteisöllisyyttä on vahvistettava. Ketään ei saa jättää ulkopuolelle.<BR/><BR/>Olen itse kallellani kakkoseen ja kolmoseen.Jukka Aakulahttps://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3225345006446222309.post-60234847633619731182008-09-25T03:08:00.000-07:002008-09-25T03:08:00.000-07:00Harvoin näkee niin imbesilliä artikkelia kuin Mika...Harvoin näkee niin imbesilliä artikkelia kuin Mika Aaltolan kirjoitus, mutta en olekaan Hs:n lukija.<BR/><BR/>Muutamia huomioita:<BR/><BR/>- Koulusurmaajilla ja samantyyppisen profiilin omaavilla ei ole minkäänlaista todellista yhteisöä. He vain jakavat, luovat ja ylläpitävät virtuaalisesti internetissä epäkoherentteja vihameemejä sirpaloituneissa keskusteluryhmissä.<BR/><BR/>He ovat usein hiljaisia ja syrjäänvetäytyviä individualistisia erakoita, joiden ainoa merkittävämpi "kosketus" ulkopuolisiin syntyy internetin misantropia -keskusteluryhmissä.<BR/><BR/>Vrt. tätä esim. muslimiterroristeihin, joilla on todellinen konservatiivi- ja fundamentalistimuslimien yhteisö.<BR/><BR/>- Koulusurmat voidaan selittää lähes sataprosenttisesti sillä, että ne yhteisön outlier-jäsenet, joilla on eniten patologista patoutunutta vihaa löytävät ahdistavalle vaivalleen selityksen, pseudoterapiaryhmän ja purkautumistien kopioimalla julkisuudessa olleita käyttäytymismalleja. Tällaisen kopioinnin leviäminen erilaisissa itsemurha, murha ja itsemurha-murha kombinaatioissa ja yleinen vaarallisuus on todistettu myös tieteellisesti, kts. esim. Tipping Point, Malcolm Gladwell ja Influence, Psychology of Persuasion, Robert B. Cialdini.<BR/><BR/>- Mielenkiintoinen on myös väite rasismista. Ensinnäkin tämäntyyppisillä tappajilla ei ole mitään yhtä tai selkeästi määriteltävää ideologiaa, vaan lukemattomia sekavia tilkkutäkki kokoelmia. He vain keräävät ympäristöstä mitä tahansa meemejä, oikein tai väärin tulkittuja, faktuaalisesti vääriä tai paikkansapitäviä, vääristeltyjä /valehdeltuja tai rehellisiä meemejä, joiden luullaan tukevan heidän misantropiaansa ja sen purkautumisteitä. "Ideologia", sikäli kuin sellaisesta voidaan edes puhua, on pelkkä psykopatologian väline.<BR/><BR/>Toiseksi, herää kysymys minkälaisesta oletetusta "rasismista" tässä on kysymys. Koska tämäntyyppiset tappajat ovat useimmiten tappaneet vain oman rotunsa jäseniä, kyseessä on siis em. määritelmän mukaan anti-valkoinen rasismi, joka kuitenkin "ideologisesti" näyttää usein kohdistuvan kaikkiin ihmisiin. Todennäköisesti median anti-valkoiset meemit lisäävät tappajien omaa etnistä ryhmää ja rotua kohtaan tunnettua vihaa, joka kuitenkin purkautuu hallitsemattomana universaalina vihana. Kohteina ovat sitten tutut oman etnisen ryhmän tai rodun edustajat, koska viha voidaan syy-seuraus suhteineen materialisoida paremmin tuttuihin henkilöihin ja heitä voidaan myös mielikuvallisesti satuttaa perusteellisemmin kuin täysin tuntemattomia. Tämä tukee psykopatologista, ei ideologista näkökulmaa tämäntyyppisiin joukkosurmiin. <BR/><BR/>Myyrmannin pommittaja oli "ideologialtaan" vasemmistolainen, ja Auvisen sekavien sepustusten nihilistinen ydin oli vihreä linkolalaisuus. Saari näyttää vain yksinkertaisen selkeästi vihaavan koko ihmisrotua. Vielä sekavammaksi tilanne muuttuu, jos tarkastelemme joukkosurmaajien ajattelua kansainvälisesti.Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.com